17 januari 2015

I vår serie tidiga mornar

Två saker jag vill nämna idag. Först. Jag förstår inte hur min hjärna fungerar riktigt. Jag har såna svårigheter att stiga upp på vardagsmorgonen, men imorse hade jag inga (större) problem med att vakna kvart i fem. Detta för att jag skulle träffa min bästa bror. Nu är ju det kopiöst mycket trevligare än att gå till jobbet, men ändå. Varför kan jag inte vara lite piggare på måndag morgon?

Andra. Tidigt imorse gick jag omkring ensam i en mörk park, på övergivna gator och ja helt enkelt på ganska ogästvänliga promenadstråk. Jag kände mig inte otrygg för fem öre. Men då sätter jag mig på tunnelbanan och åker iväg hemåt. En man sätter sig nära mig och börjar försöka få min uppmärksamhet och försökte locka mig med honom. Jag ignorerade honom medan jag i huvudet gjorde upp en plan om hur jag ska undvika en potentiell otrevlig situation. Jag började känna mig otrygg. Varför ska jag ens behöva ha en backup plan om personen stiger av vid samma station eller inte lämnar mig i fred? Nånting är så fel med detta. Ingen ska ha rätt att göra mig otrygg! Jag blir så upprörd över detta.


Men. Nu fokuserar vi på nåt trevligare istället. Solen har börjat hitta fram! Den orkar precis ta sig över hustaket och lysa in genom våra fönster. Som förövrigt behöver tvättas, men det tar vi sen när solen värmer och fåglarna kvittrar.

Trevlig helg evribadi!

2 kommentarer: